לחזור אל השורשים שלנו,
כדי להכיר טוב יותר את מי שאנחנו היום

מפגש זום שבועי • פרק בשבוע • לפי הסדר

למה תנ"ך ישראלי?

כדי להכיר
את התנ"ך

אנחנו לומדים ביחד את כל השדרה המרכזית של התנ"ך ומחברים בין ידיעת הארץ, היסטוריה ואוצרות התרבות הגדולים של העם היהודי

כדי להתחבר לשורשים שלנו

כשאנחנו מבינים את העבר שלנו טוב יותר, אנחנו יכולים גם להבין את התהליכים שאנחנו עוברים כיום, גם כחברה מודרנית וגם בחיים האישיים שלנו.

כדי להכניס רוח לחיי היומיום

הרוח שמנשבת בין הדפים של התנ"ך תלווה אותנו לאורך התוכנית ותתן לנו קומה נוספת לחיים שלנו, כאן ועכשיו.

מה מיוחד בלימוד שלנו?

בהירות

צורת לימוד שיוצרת סדר ובהירות. בכל פרק, מעבר לסיפור המקומי- מקבלים מבט רחב על התהליכים הגדולים שקורים שהתנ"ך מעביר אותנו

חיבור לארץ

כל שיעור מלווה בחיבור אינטימי למקומות בהם קרו הדברים, לרקע הגיאוגרפי וההיסטורי שעיצב את הסיפור. עבור כל לימוד מופקות במיוחד מפות חדשות ובהירות שאין בשום מקום אחר- ושאותם מקבלים כל הלומדים בחוברת סיכום השיעור

שורשיות וחדשנות

צורת הלימוד נשענת על האוצרות הגדולים של פרשנות התנ"ך לאורך כל הדורות: מהפרשנות הארצישראלית הקדומה של חז"ל, דרך פרשני ימי הביניים ועד לפרשנות הישראלית החדשה, ולצד כל אלו מוסיפה קומה ופרשנות חדשנית ומחוברת שצמחה כאן בימים שלנו

רלוונטיות

כאיש חינוך שמעורה בחברה הישראלית הפירוש של נתנאל מתאפיין בחיבור חזק לאתגרי היום יום שעוברים על כל אחת ואחד מאיתנו

תודה נתנאל, היה מרתק מאוד, וגם אני כמורה לתנ"ך החכמתי מאוד.

- ליאור פנחסי

היה מעורר ומרתק, אבל בעיקר מתכתב גם עם מציאות חיינו ומעורר מחשבות ותובנות.

- שגית רחימי

אומר בפה מלא שהיה מרתק, לא זוכר מתי לאחרונה התרגשתי כל כך משעה ועשרה, יישר כוח גדול.

- בועז גולדשמיד

היה שיעור נהדר. השליטה שלך בחומר ובמדיה מפעימה. מורה בחסד.

- חפציבה שלוי קלנר

ציוני הדרך שלנו

מפגש זום שבועי

שידור חי עם נתנאל אלינסון בכל יום ראשון בשעה 21:00

קבוצת דיונים

קבוצת ווטסאפ סגורה לעדכונים, הרחבות וגם שיתופים אחת לשבוע

חוברת סיכום

בכל שבוע: חוברת סיכום על הפרק הנלמד בצירוף מפות, תרשימים ומקורות

הקלטות המפגשים

הקלטות של כל המפגשים לצפייה חוזרת ללא הגבלת זמן

פירוש חדש לתנ"ך

בכל סיום ספר - ספר מתנה לכל החברים שלנו עם כל המפות והתרשימים

בתנ"ך ישראלי אנחנו מתרכזים סביב עמוד השדרה התנכ"י

מה זה בעצם אומר?

ספרי הנ"ך מחולקים לשני סוגים: אלו שנותנים את הרצף של דברי ימי עם ישראל מהכניסה לארץ ועד ימי בית שני, ואלה שנמצאים במקביל אליהם- ונותנים תוספות לסיפור המרכזי; דברי מוסר, יראת האלוהים וחכמה.

כמובן שגם הספרים של "עמוד השדרה" לא עוסקים רק בהיסטוריה- אלא בעיקר בסיפורים שיש בהם משמעות אדירה גם לדורות קדימה, אך במקביל לכך- הם נותנים את הרצף שבונה את התשתית של עם ישראל באלף השנים הראשונות לקיומו בארצו:

ספר יהושע:

בספר יהושע כף רגלנו דורכת פעם ראשונה בארץ ישראל- אחרי מאות שנות שיעבוד במצרים וארבעים שנות נדודים במדבר. זה ספר שמתאר את ההתמודדות של דור החלוצים שצריך להתיישב בארץ; התמודדות עם אויבים, עם איתני הטבע כמו יערות ונהרות - והתמודדות עם האתגרים הפנימיים שבתוכנו, כמו פחד, גאווה, קנאה ועצלנות.

לאורך הספר נלווה את יהושע בן נון המנהיג, על הצלחותיו וכישלונותיו, ונפגוש גם דמויות נוספות כמו כלב בן יפונה, רחב והגבעונים.

חציו השני של ספר יהושע כולו שיר הלל לאהבת הארץ; הוא עוסק בחלוקת הנחלות לשבטי ישראל ונע בין נופים, תיאורי מקומות, מעמדות מכוננים ואתגרים לאומיים.

ספר שופטים:

בספר שופטים האור הבהיר של תקופת הכניסה לארץ הולך ומתעמעם וזה הזמן של הכוכבים הקטנים לזרוח. ספר שופטים מביא לידי ביטוי את הכוח המיוחד שיש בכל שבט, ושנים עשר שופטים, קטנים וגדולים יובילו אותנו במשך התקופה המרתקת הזאת. אהוד בן גרא שהיווה מודל מנהיגות אלפי שנים קדימה, דבורה הנביאה שמצליחה לסחוף את העם בשירה אדירה, גדעון שמנצח עשרות אלפי מדיינים בעזרת כד ושופר ושמשון הגיבור הגדול שהוא בעצם פגיע כל כך.
לצד הרבה שנות שקט וגיבורי מופת נפגוש גם את השבר הגדול שמגיע בעקבות הפירוד, בשלוש מלחמות אחים שונות ששזורות לאורך הספר: אבימלך האטד המרושע, יפתח שטובח בבני אפרים והטרגדיה הנוראית של סיפור פילגש בגבעה.
ומעל הכל תרחף השאלה: האם תקופת השופטים הייתה מתוכננת מראש והיא בעצם ניסתה לכונן כאן אוטופיה ללא סמכות, או שהיא הייתה טעות היסטורית שסופה טרגדיה?

ספר שמואל:

ספר שמואל הוא אחד הספרים הנוגעים ביותר ללב מכיוון שאנחנו זוכים ללוות בו דמויות על כל שלבי חייהן, גם ביופי וגם בכאב: נבכה יחד עם חנה שכל כך מצפה לילד, נעלה יחד עם אלקנה לשילה כנגד כל הסיכויים, ניכנס לנבכי נפשו של שאול המלך שמצד אחד הוא ביישן ונחבא אל הכלים ומצד שני קנאתו קשה כל כך, נזיע יחד עם יואב בן צרויה שמצד אחד אין נאמן ממנו ומצד שני אין מסוכן ממנו, נברח עם דוד למערות מדבר יהודה ובין המצוקים נבין את מצוקותיו, נזעק עם תמר האומללה שאין איש שומע את קולה ונעלה במעלות התבונה והחכמה יחד עם אביגיל הכרמלית.

ומעבר לסיפורים האישיים שנותנים כיוון עבור כל כך הרבה מצבים בחיינו,
נראה את דגמי ההנהגה השונים שהספר מציב לנו- עד לכינונה של
מדינת ישראל הראשונה בימי דוד המלך.

ספר מלכים:

בספר מלכים נגיע לפסגות הגבוהות ביותר של ימי ישראל בארצו- אך נידרדר גם לרגעי השפל הגדולים ביותר. נתחיל את הספר בימי הממלכה המאוחדת של שלמה; כל השבטים מאוחדים, ירושלים עומדת בתפארתה, יש שלום פנימי בין השבטים והסכמי שלום עם הארצות השכנות, שפע כלכלי חסר תקדים "איש תחת גפנו ותחת תאנתו" ולצד זה גם עולם רוח מפואר.
אבל מהר מאוד נוצרים הסדקים. הממלכה המאוחדת של שלמה מתפלגת במלחמת אחים קשה לשתי ממלכות: ממלכת ישראל בצפון וממלכת יהודה בדרום.
לאורך כל הספר נלווה את המלכים של שתי הממלכות על הצלחותיהם וכישלונותיהם. כיצד לפעמים הם ניסו להתחבר יחד וכיצד היה מי שדווקא נהנה מהפילוג המתמשך.
זה ספר שחובק סיפורים לאומיים כבירים לצד סיפורים אנושיים מכמירי לב. ספר שנע בין האימפריה האדירה של אחאב לבין נדודי השינה שלו בגלל הכרם של נבות האזרח הפשוט, ספר שנע בין אליהו נביא האש השורף לאלישע נביא המים המתפשר, ספר שנע בין הצלחותיו הכבירות של יהושפט לאשה השונמית שרוצה ולא רוצה שגם לה יהיה סוף סוף ילד קטן לאחוז בידו.
ספר שבו נהיה חייבים לשאול את עצמנו- איך אימפריה מאוחדת ומשגשגת הסתיימה בסוף בשתי ממלכות נפרדות שנחרבו שתיהן על ידי אשור ובבל?

ספר דניאל:

ספר דניאל הוא ספר שכולו בגלות, ודווקא זה סוד כוחו. הוא הספר היחיד שמתאר לנו את חלון הזמן של שבעים השנים בין בית ראשון לבית שני. ולכן הספר הזה עיצב למשך שנים ארוכות את התפיסה היהודית על איך נראים חייו של עם בגלות.

דניאל הנער הקטן נלקח מארץ יהודה ומוצא את עצמו בתוך נבכי ארמונות בבל ופרס. סיפורו מציב בפנינו התמודדויות ראשונות של שמירה על זהות יהודית מחוץ לארץ ישראל, ובעודו מתפתל בין שרים וצוררים, פותח דניאל חלון רחב לכיוונה של ירושלים.

ודניאל- הוא החולם הגדול. דווקא מתוך הגלות החשוכה, בין כבשן האש לגוב האריות, בין אכילת זרעונים לבין חלום על חיית הברזל, דווקא מתוך אלו מציב דניאל חלומות ויעדים למאות שנים קדימה.

ספרי עזרא ונחמיה:

ספרי עזרא ונחמיה הם הספרים שסוגרים את התנ"ך באופטימיות זהירה. התנ"ך לא מסתיים בגלות בבל- אלא בכך שיהודים רבים חוזרים לארץ ומקימים בה את הריבונות השנייה של עם ישראל בארצו.

כמובן- זה לא קל בכלל. רוב העם מעדיף להישאר על נהרות בבל הבטוחים והשופעים ומתעצל לעלות לארץ מוכת הקוצים והבצורות. אלו שבכל זאת עלו מצאו את עצמם מול צוררים רבים שניסו להפריע להם לקומם את החורבות, מול אתגרים פנימיים הולכים וגדלים ובעיקר- מול שבר גדול שחלום שמתגשם כל כך אחרת ממה שציפינו....

ובכל זאת, שני מנהיגים גדולים- עזרא ונחמיה, מחליטים לעזוב את המשרה הנוחה שלהם בבל, לעלות לארץ ולהתמודד עם הקשיים הגדולים. אלו התמודדויות שמזכירות במידה רבה את ההתמודדויות של ראשית הציונות בארץ ישראל, וסופן באופטימיות זהירה, כשהמילה האחרונה בתנ"ך, היא המילה: לְטוֹבָה. שיהיה לטובה!

כשמו כן הוא - לחיות את הסיפור. כמה אהבת הארץ, התנ"ך והאדם בקפסולה מרוכזת. תכנים עוצרי נשימה, מרגשים עד דמעות ומרחיבי לב

- תמר ברגר

אתם מתחברים?

מפגש זום שבועי • פרק בשבוע • לפי הסדר

כל פרק הוא סיפור חדש ואפשר להצטרף בכל זמן, אפשר לצפות בהקלטות ולהשלים את הפרקים הקודמים

מנוי לתנ"ך ישראלי: 129₪ לחודש בלי התחייבות

החיילות והחיילים שלנו מצטרפים ללא תשלום!

(כולל משרתים בשירות לאומי ואזרחי)

מלאו את הפרטים שלכם בטופס ליצירת המנוי:

מכתב אישי

מתי הבנתי שפשוט חייבים כבר לפתוח את תנ"ך ישראלי?

כשמישהי בקבוצת לימוד מגוונת שהובלתי אמרה לי:

"תדע לך שהייתי בהרבה קבוצות שמפגישות אנשים מאוד שונים, אבל כאן, בזכות זה שדיברנו סביב ספר הספרים, השיחה בינינו פתאום קיבלה עומק אחר ופרספקטיבה הרבה יותר רחבה".

אז הבנתי את הכוח שיש בלימוד הזה ליצור תשתית משותפת שמחברת בינינו.

בקבוצה נוספת שלימדתי בה, פנה אלי מישהו ואמר לי:

"תדע לך שלימוד התנ"ך המשותף שלנו פשוט ממלא לי אחרי זה את כל השבוע במחשבות ובכיוונים חדשים בחיים שלי".

אז הבנתי את הכוח שיש בלימוד הזה לתת כוחות, משמעות והשראה לשבוע שלם.

בקבוצה של סיורים בעקבות התנ"ך מישהי פנתה אלי ואמרה:

"תדע לך שבסוף כל יום כזה שבו אני רואה איך התנ"ך מתחבר לצמחים, לגיאוגרפיה, למקומות, אני מבינה הרבה יותר טוב מה אני עושה כאן".

אז הבנתי את הכוח שיש בלימוד הזה לחבר אותנו לסיפור הגדול שלנו בארץ הזאת.

וכשאנחנו לומדים תנ"ך, מבחינתי זה לא רק סיפור. זה ממש כניסה לתוך עולם. הפרק הולך איתי כל השבוע. זו חוויה חזקה מאוד. אני הולך לישון עם שמשון, מתפלמס בבוקר עם עתליה, שואב כוחות מדניאל, דומע יחד עם חנה, ומתרגש יחד עם זרובבל שסוף סוף חוזר לארץ.

ובלימוד, אני מנסה להתחבר לסיפור מכיוונים רבים:

דרך הרגליים: לחוש את האדמה שעליה קרו הסיפורים.

דרך הלב: להיכנס לליבן של הדמויות הנפלאות.

דרך העיניים: הבוחנות, המקשות, המתפלמסות.

דרך חז"ל: שדייקו כל כך והובילו אותנו בנתיבי המקרא.

דרך פרשני כל הדורות: מרש"י ורד"ק ועד למשוררות העבריות.

דרך הפרשנות הארצישראלית: שחושפת גילויים וכיוונים חדשים.

ודרך השמיים: לחפש את המסר הגבוה הבוקע מהמקרא בכל דור ודור.

צעד אחרי צעד, בקצב של פרק אחד לשבוע אנחנו מתחברים לדמויות, למורשת, לארץ, לשורשים, לסיפור הישראלי שלנו היום, ובסוף, אני חושב הכי חשוב: חיבור וכוחות לאתגרים של כל אחת ואחד מאיתנו בחיי היום יום הפשוטים.

ומי שמצטרף לתנ"ך ישראלי, לא רק ילמד איתנו את הפרק, אלא יהיה ממש שותף לבנייתו של הפירוש הארצישראלי הזה.

מוזמנים להצטרף ולהיות שותפים!

תודה רבה, נתנאל! היה מדהים, לא למדתי תנ"ך כמו שאתה העברת היום.

- אורנה טל

היה מעניין מאוד הסתכלות שונה ומעוררת מחשבה על סיפורים שלמדנו כל כך הרבה.

- אריאל גריג'יאק

שוב תודה רבה על ההרצאה המאלפת המעניינת שהועברה בצורה קולחת.

- נעמי אפלבויים

כמה שהדברים ידועים, התחדשו לנו כמה דברים. מחכים בעניין רב לשיעורים הבאים.

- עינת קופרשמידט

אומן בסיפור סיפורים! מחכים, מרתק ועכשווי... מחכה ליתר השיעורים וממליצה לכל מי שרק מעוניין כי אין חוויה כזו! איזו זכות לשמוע אותך!

- קרן דוד

שיעור מרתק. היכולת לשזור חוט 1 בין כל הרבה מקורות וסיפורים היא מאד מרגשת. למדתי הרבה וזה בהחלט "פותח תיאבון" לעוד.

- אסיה קרייזלר

מודיעין

מה זה תנ"ך ישראלי?

תנ"ך ישראלי הוא מיזם חדשני שמטרתו היא לחבר אותנו לתנ"ך לא רק כסיפור היסטורי אלא כספר שיכול ללמד אותנו על החיים שלנו היום גם בחברה הישראלית וגם בחיים האישיים שלנו.
מיזם שמחבר את התנ"ך לארץ ומראה את הרקע והמקומות שבהם קרו הסיפורים בצורה בהירה וחדשנית.
התנ"ך הוא לא רק ספר הספרים הוא יכול להיות גם מפת דרכים לחיים המודרניים.

במסגרת המיזם נקבל מבט חדש על התנ"ך - רלוונטי, עדכני ומעניין. 
אבל הכי בפשטות: מי שמצטרף, בונה לעצמו את היסוד של מה אנחנו עושים כאן בארץ הזאת. מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים.

פרק אחד בשבוע - לאורך עמוד השדרה התנכ"י: יהושע, שופטים שמואל מלכים עזרא ונחמיה, בלימוד בהיר ומקיף. ובסוף כל פרק: חוברת צבעונית מושקעת עם מפות ייחודיות שהוכנו במיוחד לכל פרק.
וכדי להיות שם יצאנו לדרך - כדאי להמשיך ולעקוב 🙂

מי זה נתנאל אלינסון?

נתנאל אלינסון, תושב הערבה, לשעבר ראש המכינה הקדם צבאית בחצבה, סייר, איש חינוך ופעיל חברתי. איש של חיבורים: בין זרמים שונים בעם, בין מסורת לחדשנות, בין הארץ למקורות הקדומים.  מחבר רב המכר "קיצור תולדות הישראליות" (ידיעות ספרים) ועוד ארבעה ספרים העוסקים בנושאי תנ"ך, היסטוריה וחיבור הארץ למקורות.

מלמד מזה שנים רבות תנ"ך במגוון רחב של מסגרות, לכל הגוונים והזרמים בישראל, ופעיל בתקשורת ובמדיה להנחלת החיבור למורשת ולטבע הארץ.

מתאפיין בגישה פרשנית ייחודית, בהירה, מחוברת מאוד לארץ ולמקורות.
נשוי לנטע, אבא לחמישה.

מתי מתקיימים המפגשים עם נתנאל?

בכל יום ראשון בשעה 20:30 בדיוק ניכנס לזום של כשעה, בכל שבוע נלמד פרק שלם בצורה חוויתית - עם סיפורים, תמונות, מפות ותגליות היסטוריות מרתקות.

מה אורך התוכנית של תנ"ך ישראלי?

סבב הלימוד של כל ציר השדרה המרכזית של ספרי הנ"ך לוקח כ-3.5 שנים (לפי חישוב של פרק בשבוע)

הגעתי עכשיו, אפשר להצטרף?

בוודאי. תמיד אפשר להצטרף הרי התנ"ך הוא של כולנו ואפשר תמיד להתחיל ללמוד לפי הסדר מכל נקודה. וגם ההקלטות של השיעורים הקודמים מחכות באתר מיוחד שפתוח רק למנויים.

איך אדע אם זה מתאים לי? אפשר לנסות?

התשלום לשיעורים של 'תנ"ך ישראלי' הוא על בסיס חודשי ואפשר לבטל את המנוי בכל חודש, ללא דמי ביטול וללא קנסות.

למי מיועדים השיעורים של תנ"ך ישראלי?

לכל מי שרוצה ללמוד תנ"ך. בכל גיל, בכל שלב בחיים. השיעורים נותנים גם רקע היסטורי, גם פותחים כיווני מחשבה חדשים וגם אנחנו מקבלים עושר גדול מאוצרות התרבות של העם היהודי.

איך אפשר לפנות אליכם?

בכל שאלה אפשר לפנות במייל לשירות הלקוחות ונשמח לעזור לכם: tanach.israeli@gmail.com

תנ"ך ישראלי הוא מיזם חדשני שמטרתו היא לחבר אותנו לתנ"ך לא רק כסיפור היסטורי אלא כספר שיכול ללמד אותנו על החיים שלנו היום גם בחברה הישראלית וגם בחיים האישיים שלנו.

מיזם שמחבר את התנ"ך לארץ ומראה את הרקע והמקומות שבהם קרו הסיפורים בצורה בהירה וחדשנית.

התנ"ך הוא לא רק ספר הספרים הוא יכול להיות גם מפת דרכים לחיים המודרניים.

במסגרת המיזם נקבל מבט חדש על התנ"ך – רלוונטי, עדכני ומעניין. 

אבל הכי בפשטות: מי שמצטרף, בונה לעצמו את היסוד של מה אנחנו עושים כאן בארץ הזאת. מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים.

פרק אחד בשבוע- לאורך עמוד השדרה התנכ"י: יהושע, שופטים שמואל מלכים עזרא ונחמיה, בלימוד בהיר ומקיף. ובסוף כל פרק: חוברת צבעונית מושקעת עם מפות ייחודיות שהוכנו במיוחד לכל פרק.

וכדי להיות שם יצאנו לדרך – כדאי להמשיך ולעקוב 🙂

נתנאל אלינסון, תושב הערבה, לשעבר ראש המכינה הקדם צבאית בחצבה, סייר, איש חינוך ופעיל חברתי. איש של חיבורים: בין זרמים שונים בעם, בין מסורת לחדשנות, בין הארץ למקורות הקדומים.  מחבר רב המכר "קיצור תולדות הישראליות" (ידיעות ספרים) ועוד ארבעה ספרים העוסקים בנושאי תנ"ך, היסטוריה וחיבור הארץ למקורות.

מלמד מזה שנים רבות תנ"ך במגוון רחב של מסגרות, לכל הגוונים והזרמים בישראל, ופעיל בתקשורת ובמדיה להנחלת החיבור למורשת ולטבע הארץ.

מתאפיין בגישה פרשנית ייחודית, בהירה, מחוברת מאוד לארץ ולמקורות.

נשוי לנטע, אבא לחמישה.

בכל יום ראשון בשעה 20:30 בדיוק ניכנס לזום של כשעה, בכל שבוע נלמד פרק שלם בצורה חוויתית – עם סיפורים, תמונות, מפות ותגליות היסטוריות מרתקות.

בוודאי. תמיד אפשר להצטרף הרי התנ"ך הוא של כולנו ואפשר תמיד להתחיל ללמוד לפי הסדר מכל נקודה. וגם ההקלטות של השיעורים הקודמים מחכות באתר מיוחד שפתוח רק למנויים.

סבב הלימוד של כל ציר השדרה המרכזית של ספרי הנ"ך לוקח כ-3.5 שנים (לפי חישוב של פרק בשבוע)

התשלום לשיעורים של 'תנ"ך ישראלי' הוא על בסיס חודשי ואפשר לבטל את המנוי בכל חודש, ללא דמי ביטול וללא קנסות.

לכל מי שרוצה ללמוד תנ"ך. בכל גיל, בכל שלב בחיים. השיעורים נותנים גם רקע היסטורי, גם פותחים כיווני מחשבה חדשים וגם אנחנו מקבלים עושר גדול מאוצרות התרבות של העם היהודי.

בכל פעם שנסיים לימוד ספר נצא לחגיגת טיולים ברחבי הארץ סביב המאורעות והסיפורים עליהם למדנו. המפגשים שלנו יתקיימו בשטח ננשום את הארץ ונכיר אחד את השני.

בכל שאלה אפשר לפנות במייל לשירות הלקוחות ונשמח לעזור לכם: tanach.israeli@gmail.com